GGD Flevoland geeft een aantal tips i.v.m. hitte tijdens evenementen. Lees alle tips hieronder:

1. Drink 2 liter vocht (bij voorkeur water) per dag. Geen ijsblokjes i.v.m. mogelijke maag- en
darmklachten en stressreactie. Als u minder dan normaal plast of als uw urine donkerder wordt moet u meer drinken.

2. Smeer de onbedekte huid goed in. Draag in de volle zon altijd een zonnehoed of zonneklep.

3. Verblijf in een koele ruimte of zoek de schaduw op, vooral tijdens de warmste uren van de dag
tussen 12.00 – 16.00 uur.

4. Houd baby’s en peuters in de schaduw en laat nooit een kind in een afgesloten auto achter.

5. Verzorg wondjes extra goed ter voorkoming van ontsteking.

6. Zorg voor gekoelde etenswaren. Bij een barbecue het vlees goed doorbakken. Denk ook aan het eten of drinken van soep, bouillon, melk, ijs of tomatensap om het verloren zout aan te vullen.

7. Zorg voor voldoende ventilatie.

8. Wees matig met alcohol- en cafeïnehoudende dranken.

9. Vermijd overmatige inspanningen (vooral tussen 12.00 en 16.00 uur), zoals hardlopen in de zon.

10. Draag luchtige kleding. Leg af en toe een koele handdoek in uw nek, neem een koele douche of bad.

11. Ga met gezondheidsklachten tijdens het evenement naar de EHBO post en met
gezondheidsklachten na afloop van het evenement naar de huisarts.

12. Zorg voor elkaar. Steek een helpende hand toe als er in uw omgeving mensen zijn, die hulp nodig hebben om deze adviezen op te volgen.